Att inte byta däck inför ny däcksäsong kan innebära onödig trafikfara
På hösten och våren gäller det att agera som bilägare. Då är
det nämligen dags byta däck. Förvisso kan man köra på dubbfria vinterdäck
(friktionsdäck) året om men det är inte att rekommendera. Detta enligt
flertalet tester som påvisar att det är både säkre och billigare att byta till
vinterdäck respektive sommardäck inför vinter och sommarsäsongen på vägarna.
Vinterdäck på sommaren
Det som kännetecknar vinterdäck är framförallt att de är
särskilt anpassade för låga temperaturer och hala underlag. För att skapa däck
anpassade för dessa förhållanden så används mjukare gummiblandning i däcken jämfört
med sommardäck. Detta innebär att vinterdäcken slits snabbare vid när de får
påfrestningar vid varmare förhållanden i jämförelse med sommardäck. I längden
innebär detta att däcken slits onödigt fort och följaktligen måste bytas
snabbare än nödvändigt vilket blir kostsamt. Två par nya vinterdäck kostar
oftast minst 4000 kr man inte väljer de allra billigaste budgetdäcken.
Konstigt nog finns det ändå, enligt undersökningar som
gjorts, runt en kvarts miljon bilar i Sverige som åker runt med dubbfria vinterdäck
sommartid. Som vi tidigare nämnt så blir det ofta dyrare att inte skifta däck
inför kommande säsong men det inte alla tänker på kanske är att detta även ökar
trafikfaran ute på vägarna. VTI (Statens
väg- och transportforskningsinstitut) i samarbete med Folksam och Vectura har sammanställt en
studie som påvisar att dubbfria vinterdäck har en 20 % längre bromssträcka på
våt asfalt jämfört med sommardäck. Studien visar även att vinterdäcken uppvisar
15 % längre bromssträcka på torr asfalt. Särskilt tydliga är skillnaderna i
bromssträcka vid höga hastigheter.
Vidare så hävdar även NTF (Nationalföreningen
för trafiksäkerhetens främjande) att vinterdäcken lättare får vattenplaning och
uppvisar sämre stabilitet vid sommarväglag i jämförelse med sommardäck. Även
detta minskar trafiksäkerheten och därför har även NTF kommit med förslaget att
införa vinterdäcksförbud mellan 1/6 – 30/9 om det inte råder vinterväglag.
Sommardäck på vintern
Att köra med sommardäck på vintern är minst lika
trafikfarligt som att köra vinterdäck på sommaren. Sommardäck har varken dubbar
eller det mönsterdjup som krävs för att inte halka av vägbanan vid halt väglag
som är så kännetecknande för våra vintervägar. De styrande har därför infört
krav på vinterdäck (om vinterväglag råder) mellan 1/12 och 31/12. Har man inte
bytt till vinterdäck mellan dessa datum så får man böta med 1200 kr. Att köra
sommardäck på vintern är alltså inte heller att rekommendera varken ur
säkerhetssynpunkt eller ur ekonomisk synpunkt.
Övrigt att tänka på med sommardäck och vinterdäck
Det är som sagt skillnad på sommardäck och vinterdäck. En
viktig sak att ha i åtanke är mönsterdjupet ock kravet på detta. Om du ännu
inte visste om det så kan det vara bra att veta att minsta tillåtna mönsterdjup
på sommardäck är 1,6 mm och 3 mm för vinterdäck. Kör man med för slitna däck så
kan man få böta 1200 kr vid en kontroll och däckens förmåga försämras avsevärt.
Så inte nog med att du bör köra med rätt däck för säsongen, däcken får ej
heller vara för slitna.
Tyvärr är det ganska dyrt med nya kvalitetsdäck, men
kvaliteten bör man inte tumma på när det gäller en så viktig sak som däcken
till bilen. Detta då däcken utgör bilens yttersta kontaktyta mot underlaget. Så
hur kan man då göra för att inte betala i onödan för kvalitetsdäck till bilen?
Det billigaste sättet at köpa bildäck på är via internet. Jämför man dessutom
priserna hos de olika nätbutikerna som säljer däck så kan man komma undan
ytterligare lite billigare. Du kan exempelvis jämföra däckpriser online via
Nethjul.se.
Hoppas du tyckte denna artikel var intressant och att
du nu lärt dig lite mer om varför det är viktigt att ha rätt däck för säsongen.
Kommentarer
Skicka en kommentar